Minum air gula

Saya pregnant 25weeks+ and ada sejarah keluarga yg kena kencing manis. Saya nak buka pink dari swasta ke KK. Nurse di Kk pelik kenapa saya belum minum air gula masa awal2 pregnancy, sebb sepatutnya kalau ada sejarah keluarga kena buat terus. Bila tanya balik staff swasta tu, dia pun tak pasti kenapa. Kenapa ya moms? Ada ke yg lewat minum air gula macam saya? Ada effect tak? #bantusharing #firstmom #pregnancy #ingintahu

11 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

biasanya klinik swasta akan tolak sape2 yang ada masalah contoh ada kencing manis..mereka akan minta refer pada KK dahulu untuk sis minum air gula dulu...kalau result cantik xde masalah bole check up swasta tapi kalau sangkut biasa check up kena di KK.melainkan sis nak check up.di hospital swasta.kalau ada sejarah family memang kena minum air gula seawal 14 minggu..

Baca lagi

Sy minum lmbt jugak. Masa bukak buku kt kk semenyih, dia xde pn ckp kene minum masa awal pregnancy. Sbb berat ok je. Bila tukar ke klinik desa kt kg, misi tu naik pelik kenapa x minum lagi, pdhal sy mngadung usia 30. Patut kene minum masa awal2 aritu.. Mungkin berat awak xnaik byk kot. Apepn blh tnya misi tu utk minum. Saling igt mengingati

Baca lagi

Hai, sy pun ade sejarah family yang kencing manis. KK akan suruh minum air gula pada minggu 14 & juga minggu 28 untuk cek sama ada kita pun ada kencing manis atau tak. Kalau tiada sejarah family yg kencing manis, kk akan suruh minum air gula pada minggu 28 sahaja. Klinik Swasta sy tak pasti prosedurnya mcm mane.

Baca lagi

saya minum air gula masa kandungan 16 weeks di klinik swasta sebab saya buka buku pink di klinik swasta. saya minum awal sbb berisiko dan obes sbb bmi melebihi 30. details buku pink klinik swasta 90% sama dgn buku pink kk dan cara nya juga sama. kena bertanya dan buat sedikit kajian utk sepanjang tempoh kehamilan.

Baca lagi

Tkde effect pun cuma kita mahu prevent awal kot ada GDM, selalunya kalau dah history Kencing manis, Dr minta minum air gula awal dlm 21 hingga 25 weeks klau tak silap. Kalau dpt detect GDM awal, boleh dr start ubat atau advice pemakanan :) Nnti buat reseach pasal effect bayi jika ibu GDM okey ☺️

hai sis.. Saya pon kena minum air gula awal dalam week 12 Dan 28 nanti. dia ada 3 point yang boleh menyebabkan Kena minum air gula awal. contoh macam Saya sebab berat berlebihan, umur 25 keatas Dan sejarah keluarga. kalau sis dua point sahaja kena minum air gula 24week++.

keluarga sy pun ada sejarah kencing manis tapi sy tipu kata xde. tapi di sebabkan sy umur 25 tahun ke atas, jadi wajib kena minum awal. weeks yg ke 18 sy dah kena minum alhamdulillah result cantik sgt.

Kdg2 kita sndri kne alert & ingtkn pd nurse...sbb risiko pd kita, bkn mereka.

kalau Ade sejarah kluarga mmg kena mnum awal. kalau tadek 5 6 bln baru minum

Mcm saya kena minum masa 12 weeks...huhu