Nak bercerita

Hi, saya nak cerita luahan perasaan saja. Saya ibu baru. Anak saya baru umur 5 bulan. Rezeki anak saya dpt kerja baru yg office hour sebelum nih saya kerja kilang yg berdiri 12 jam. Utk kerja baru nih saya baru bekerja sebulan. Minggu pertama saya kerja saya dah minta cuti utk bawa anak checkup hospital. Lepas tu minggu kedua saya MC sbb saya dan anak demam. Bila cukup sebulan saya minta pulak utk bawa anak saya pergi cucuk bulan2 tu. Lepas boss saya pon panggil saya kata saya baru sebulan dah mcm2. Saya faham saya masih baru dan dia ada hak utk marah saya. Tp sakit demam nih saya tak minta. Tiba2 minggu nih pulak anak saya demam lagi, kebetulan pulak family mentua saya ada di sini. Saya yg demam on off dari minggu lepas demam balik. Dan semua family saya demam. Saya gagahkan jugak ke tempat kerja tak nak boss bising. Anak saya saya hantar ke rumah mak saya sbb saya tak nak dia berjangkit demam dari kami semua. Anak saya sekarang suhu badan dah ok cuma badan dia masih panas. Saya bawa pergi hospital Dr kata kalau esok x baik lagi bawa p check darah pulak. Yg suami saya hari nih pergi hospital check darah pon result xdak apa. Ok ja. Tp kami semua x sihat. Yg saya pulak terpaksa pergi kerja tak boleh buat apa2 utk anak dan suami. Saya pon belum sihat full lagi. Masih makan antibiotics hospital bagi. Saya buntu saya tak tahu nak buat apa. Kalau cuti lagi bising lagi boss saya tp anak saya sakit. Nasib mak dan adik saya memahami diorang tolong jaga anak. Tp saya rasa sy susahkan mereka. Boss saya kata saya x pandai nak handle anak. Sakit demam nih bukan kita boleh jangka. Btw boss saya bujang.

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Mgkn sepatutnya dari awal lagi masa dapat kerja/iv kerja awak kena bincang dgn admin/manager hal2 mcm ni, saya pon dulu masa nak kawen brhenti kerja sbb plan nak tukar tmpt kerja lain, sebulan lps kawen dpt kerja office, probation period 3 bulan, lps sebulan kerja dpt tahu pregnant, jdi awal2 lgi saya dh bincang dgn manager saya, pasal checkup tiap bulan/minggu apa semua tu, manager saya pon bujang n Chinese lagi, smpai lah skrg anak dh masuk 5 bulan, tiap kali cucuk saya akn apply AL ataupon ambek time-off Ada satu masa tu pengasuh anak saya, satu keluarga dia demam hari ahad then saya kena ambek cuti lagi untuk jaga anak saya sbb parents jauh, saya mntk EL 2 hari kt boss dan dia ok, tapi hri rabu tu should be saya masuk keja tp pengasuh inform haritu baru nk jumpa Dr semula, jdi saya bincang ngn boss n boss ckp saya apply WFH saja, boss saya pon fhm benda mcm ni bukan kita minta n jangka, alhamdulillah dpt boss yg sgt memahami walopon dia bujang, dia siap nk discuss dgn hr lagi samada boleh bwk anak ke office kalo jadi kejadian mcm ni😅 mgkn itulah khilafnya sbb kena inform awal2 keadaan kita skrg ni, kadang dorang tktau pon yg anak kena cucuk tiap bulan, mgkn kalo kita inform awal2 tiap bln kena g klinik, dorang dh noted tapi kalo boss awak mmg jenis yg tknk ambil tahu masalah staff dia, itu mmg tk dpt la nak tolong

Baca lagi

Anak awak hantar ke taska ke mak awak yg jaga? Betul, susah nk ckp skarang nie musim panas musim hujan mmg badan kita akan cepat sakit. Tambah lagi kalau x cukup rehat mmg akan on off selesema batuk dan demam. Baik kanak2 mahupun dewasa. Awak x boleh nk salahkan boss juga, boss awak bayar gaji awak untuk bekeja, dan awak juga yg nk bekerja kan, so kena juga committed kepada keje hakiki tu. Just put urself as boss lah, kalau dpt pekerja mcm awak, dalam sebulan minta cuti, minta MC, awak pun mesti x suka kn pekerja mcm tu.. Kebiasaan kalau mommy yg bekerja nk bw pergi cucuk anak, jgn ambik cuti 1 hari, ambik time lapse, ambik beberapa jam off, pergi klinik dan kembali office selepas tu. X de lah nmpk teruk Sgt kn sbb at least dtg juga office. Mcm sy, sy ambik time lapse ptg, pukul 3pm sampai 5pm. So pagi tu sy dah pulun buat keje mana yg urgent, ptg pukul 3pm sy jemput anak, pergi cucuk terus balik. Boss sy okay lah mcm tu. At least mak dan adik awak boleh jaga anak awak pun dah cukup memadai tau. Kalau antar pengasuh @ taska, diorg x nk terima budak demam @ x sihat nie. Lg susah. Kalau awak rasa susahkan mereka, bagi lah mereka duit as bayaran jaga anak awak. Bagi lebih jgn bagi kurang. X de lah rasa mcm menyusahkan mereka. Sy doakan awak sekeluarga sihat sepenuhnye.

Baca lagi
9mo ago

Masa p cucuk anak saya amik time lapse jugak hari tu.. Saya masuk kerja pukul 9pg-6ptg. Saya ambil time lapse sampai pukul 11. Tp saya pagi.. So saya ke klinik awal dan sampai ke office 9.20 am dan masih kena marah 😅. Anak saya hantar ke Pengasuh waktu siang. Malam masa tak sihat nih yg mak saya jaga.