perut tegang

Saya first time pregnant.. sekarang dah masuk 16w. Dari 15 minggu lebih tu perut saya jadi rasa tegang penuh senak je setiap masa.. Rasa tegang penuh yg mcm kita kekenyangan tu.. Normal ke rasa mcm tu ye?

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Ibu hamil yang baik, Perut yang tegang semasa mengandung bukan perkara yang aneh. Kebanyakan wanita hamil akan mengalami rasa tegang di perut seiring dengan perkembangan bayi dan rahim. Pada peringkat kehamilan yang anda sebutkan, iaitu 16 minggu, pertumbuhan bayi mungkin memerlukan lebih banyak ruang di dalam rahim, menyebabkan rasa tegang dan kekenyangan di perut. Ini merupakan perkara biasa semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, jika rasa tegang tersebut sangat tidak selesa atau disertai dengan kesakitan yang teruk, disarankan untuk berjumpa dengan pakar kesihatan untuk mendapatkan penilaian lanjut. Jangan ragu untuk berbincang dengan doktor atau bidan anda untuk mendapatkan nasihat yang lebih tepat bagi keadaan anda. Semoga kehamilan anda berjalan lancar dan sihat. https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi

Saya hari2 mcm tu. 16 weeks jgk. Tu angin sis. Sy klu jadi mcm tu sy sapu minyak angin. Nti dia slow2 hilang. Tp jgn sapu minyak angin kat perut. Sapu kt dada, blkg badan.

saya pun rasa mcm tu jugk sis. tp ada time²nya lah.