Kenapa kena hargai pengorbanan ibu melahirkan? Kadang terfikir

Saya baru menjadi seorang ibu. Tak dapat dinafikan memang susah mengandung, melahirkan, menjaga anak.. dan ibu sering dikaitkan dengan pengorbanan yang anak perlu hargai. Tapi anak tu tak minta pun dilahirkan? Kita sebagai ibu bapa yang membuat keputusan tu.. Sebab tu kita kena jaga dia baik2.. sebab tu tanggungjawab kita hasil dari keputusan yang kita buat utk lahirkan dia ke dunia ni. Macam pelik pulak dipanggil prngorbanan, macam ibu tu takde pilihan selain melahirkan anak, yang dia sendiri INGIN dilahirkan. Cth, tak wajar kalau dalam situasi seperti pergaduhan antara ibu dan anak, pastu ibu tu berkata "susah2 aku mengandungkan kau, jaga kau sampai besar, macam ni kau balas?". Saya sayang ibu saya. Dia orang yang paling saya sayang dalam dunia ni. Cuma kadang kala saya terfikir pasal ni.. #JustAThought

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Betul. Saya dari broken family, parents saya suka cakap camtu sebab kan abang saya drug addicts, habis anak2 lain kena tempias sekali. Selalu cakap kami tak bersyukur dengan pengorbanan yang diberikan. Saya terasa hati sangat sampai berfikir "aku ke yang minta lahir dekat dunia ni". Saya buat apa pun diorang tak pernah hargai, tapi saya diam je saya tak melawan. Dah kahwin pindah stay dengan suami, baru saya rasa tenang. Saya sayang parents saya, dan ofcourse mama saya, tapi the way they treat me is unfair :( Saya cuma mampu doakan yang baik2 sahaja buat mereka.

Baca lagi

Hi sis! sme la sye pun tpikir bende yg sme.. instead of 'pengorbanan' it more to 'tggjawab'.. sbb kte yg decide utk ade anak kn? But i love my mom so much & appreciate her sacrifice cuma utk sye, it more to tggjwab sye pd anak sye..