28 week baby besar

Salam, saya nak Tanya siapa ada pengalaman baby berat 1.3kg usia 28 minggu? Kene beranak awal dalam usia berapa minggu ya agak2? Saya ada GDM Kene beranak awal 2 minggu, tapi bila baby besar akan jadi lebih awal ke? So baby akan pre mature ke?

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Bukan premature sis. 37 weeks dah matang dan takkan kena tahan. Kalau kena tahan pun atas sebab2 tertentu. Saya GDM on DC. Bersalin normal tepat 37 weeks. Alhamdulillah baby tak kena tahan. Kami discharged pada hari yang sama.

9mo ago

Ya, GDM saya on control sebab paras gula saya terkawal dan berat baby pun normal. Anak saya lahir 2.4kg. Awak GDM apa? Pengalaman saya, anak saya tak kena check untuk kencing manis tu sebab berat baby normal dan paras gula saya terkawal. Doktor akan check baby bergantung pada situasi si ibu. Kalau tak kena tahan, maksudnya semuanya okay. InshaAllah semoga dipermudahkan urusan

Baby 37week & ke atas dikira baby dah cukup term.. Yes, if baby terlampau besar, memang akan ada risiko utk kena beranak awal.. Bawah 37week dikira baby prem

Saya masa 28 weeks , berat baby 1.3kg. Sekarang 32 weeks , last week check berat baby 1.95kg. Saya tiada gdm tapi doktor kata berat tu ok atas graph normal.

37w baby dah matang.

9mo ago

Depends