Ubat muntah

Salam ibu2, nk tanya, saya 14 weeks pregnant. bulan puasa ni tkpe ke makan ubat muntah setiap hari waktu sahur, ada effect dgn baby tak? sbb saya hari2 loya dan muntah. lepas tu tkleh bngun buat keje pape. tk larat sgt nk puasa. #firstbaby #ingintahu

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Tak perlu puasa kalau memudaratkan kesihatan ibu atau baby dlm kandungan. In Sha Allah....., Panjang umur, puasa kita boleh ganti balik 🙂 Saya pon pregnant (14 weeks). Saya takda morning sickness atau muntah2 slps makan atau minum TAPI saya tak puasa taon ni. Sbb body saya senang “dehydrated” bila kurang minum air putih / suam. N saya rasa pening dan nak pitam bila perut kosong terlalu lama.

Baca lagi
3y ago

noted. tkasih atas nasihat. semoga dipermudahkn urusan awk.

puan, kalau tak larat tak perlu puasa. Puasa boleh diganti. Nyawa dalam kandungan belum tentu boleh diganti. Jangan sampai baby lemas dalam perut. Kalau 1st baby silakan banyak membaca or bertanya pada nurse. supaya ilmu kita banyak. jangan pentingkan diri sendiri. Memang puasa ni satu kewajipan. Tapi di longgarkan bagi ibu mengandung, Ibu berpantang, dll.

Baca lagi
3y ago

baik tkasih utk nasihat. tu la saya risau juga.