Period ganggu breastmilk tak?

Period akan buat susu badan drop ke tak ye? Anak baru nk masuk 3 bulan tapi dh rasa2 mcm nk period. Risau pula. Boleh share pengalaman?

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Biasanya, apabila period kembali selepas bersalin, ia tidak semestinya membuatkan susu badan turun secara mendadak. Walau bagaimanapun, setiap wanita mempunyai pengalaman yang berbeza. Pada sesetengah ibu, perubahan hormon semasa haid boleh sedikit mempengaruhi bekalan susu badan, membuatkan susu sedikit berkurangan, tetapi ini tidak berlaku pada semua ibu. Jika anda merasa bahawa susu badan anda berkurangan sebelum atau semasa period, anda boleh cuba untuk menyusukan bayi lebih kerap untuk merangsang pengeluaran susu. Anda juga boleh memastikan bahawa anda mendapat nutrisi yang mencukupi dan rehat yang mencukupi. Sebaiknya, jika anda risau tentang pengaruh period terhadap bekalan susu badan anda, adalah baik untuk berbincang dengan doktor atau konsultan laktasi. Mereka boleh memberikan nasihat yang sesuai berdasarkan situasi individu anda. Adakah anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yang boleh membantu dalam situasi seperti ini? https://invl.io/cll6sd8

Baca lagi

In general, yes. Tapi bukan permanently. Macam saya waktu period susu drop. Bukanlah drop yang drastik. Cuma hasil EBM tak banyak macam selalu. Dah habis period, milk supply back to normal.

4w ago

Sampai sekarang 2yrs++. Alhamdulillah

Entah ye tp saya sepanjang period tak drop pula. Maintain. Masa puasa je saya drop