Apa beza perut mengeras sebab baby bergerak dengan perut mengeras tanda nak bersalin?

Hello Mummies semua. Ni first pregnancy saya. Sekarang around 36 ke 37 weeks. Nak tanya, macam mana kita nak bezakan perut mengeras tanda nak bersalin ye? Saya selalu rasa perut mengeras, tapi bila tanya nurse, nurse cakap sebab baby kita bergerak-gerak. Tapi sometimes dia rasa mengeras sampai sakit dekat ari-ari, and area pinggang. So, tanda nak bersalin tu mengeras yang macam mana ye? Boleh explain sikit tak? Or share pengalaman mummies semua. Thanks #SeriusTanya #firstmom #ingintahu

1 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

kne tgk gap mse sis.. pngalaman sye, contraction ade 2 fasa.. 1) yg mild.. rse mcm cramp2 mnja.. tp kerap.. mula2 gap 5 min.. pastu hilang.. cramp lg pastu hilang.. bterusan ye lps tu mkin kerap.. dr 5 min ke 3 min.. mcm tu la 2) yg kuat.. yg nie memg rse bdn kte kne remuk.. sakit yg amat.. gap mse dlm seminit.. normally tyme nie tggu masa nk push.. tp depend on org jgak la rse sakit nie.. ade yg sakit gle tp bru 1 cm bukaan.. depend on rezeki masg2.. tp yg pentg awak kne perhatikan gap mse.. klu mkin kerap &x hilg2.. memg contraction nk bsalin la tu..

Baca lagi
2w ago

Ohhhh macam tu. Okay² 🫰🏻 Thanks sis for the sharing.