Register nama anak.

Hi mommies, saya ni berkahwin di luar negara dan sekarang dalam proses mahkamah syariah atas pengesahan. Dah pergi pejabat agama register pengesahan. Saya berkahwin di luar negara atas sebab ayah saya mula² tak terima pasangan saya, dan alhamdulillah dia sudah terima setelah saya bernikah. Sekarang saya mengandung nak masuk 8 bulan tapi sijil nikah saya belum ada kalau di Malaysia, masih dalam proses mahkamah. Due saya bulan 11 ni dah 14/11 ni juga hari pergi mahkamah syariah. Saya tiada masalah tentang mahkamah just saya ni tertanya kalau saya ni belum ada sijil nikah saya di pejabat agama pastu anak saya dah lahir bulan 11 ni, nak register nama anak saya tu, perlukan sijil nikah ke? Sebab saya risau juga anak saya ni tak di-bin/binti ayah kandung dia atas sebab sijil nikah Malaysia saya tiada. Harap mommies boleh bantu jawab ye atas keraguan saya ini ☺️🤲🏻#bantujawab #SeriusTanya #firstmom

6 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Utk daftar nama anak nanti mmg perlukan ic ibu bapa kandung, surat bersalin hospital kerajaan atau swasta, sijil nikah original. Kalau sis ada masalah sijil nikah dan urusan mahkamah. Sis bagitahu JPN tempat kelahiran anak sis nanti. Boleh daftar kelahiran anak dalam tempoh 60 hari selepas bersalin. Kalau masih belum selesai sijil nikah, dan dah lebih 60 hari tempoh berdaftar tak silap kena bayar denda gitu.

Baca lagi
TapFluencer

Jika masih belum dapat perintahkan mahkamah dan sijil nikah dlm tempoh pendaftaran nama anak, puan boleh minta JPN tangguh /KIV permohonan pendaftaran sijil lahir anak tu. Bagi Alasan kes mahkamah dan pejabat agama belum settled untuk pengesahan dan daftar pernikahan.

nie dr ape yg sye bce kt media sosial la.. klu xde surat nikah (x ksah la ape2 isu skali pun), memg nme bpk tu kosg/bin-binti abdullah.. sebaik2 nye settle kn dlu urusan surat nikah sume tu bru mudah urusan di kemudian hri.. klu x, mcm2 proses nye..

tk silap kalau proses daftar nikah belum settle nti kene daftar tanpa nama ayah ...dah settle sijil nikah nti boleh ke jpn semulaa utk tukar ...

Perlu & diwajibkan di jpn. In Sha Allah doa yg baik2. Lepas deliver kita diberi tempoh 60 hari utk register nama anak

ya. nk daftar lahir perlu salinan sijil nikah. tapi boleh rujuk jpn tanyakan dulu.