Baby tidur mengiring

Hi mommies. Baby sy sebulan, dia selalu tertidur masa menyusu. Masa menyusu sy bagi mengiring badan dia supaya senang dia nak latch. Takpe ke biar baby tidur mengiring? Ada effect kat tulang dia ke mcmane? Sy tak ubah position sbb taknak dia terjaga.

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Tidur mengiring dalam keadaan bayi boleh memberi keselesaan kepada bayi semasa menyusu. Walaupun tidak ada masalah utama dengan bayi tidur mengiring semasa menyusu, namun ia tidak disarankan untuk bayi tidur mengiring sepanjang masa kerana ia boleh membawa kepada risiko Sudden Infant Death Syndrome (SIDS) atau bahaya lain. Untuk mengelakkan risiko tersebut, adalah penting untuk mengamati bayi semasa menyusu dan apabila dia mula tertidur mengiring, anda boleh mengubah posisi bayi kepada posisi tidur yang selamat seperti posisi telentang di atas permukaan rata. Ini akan membantu mengurangkan kemungkinan masalah tulang atau risiko kesihatan yang lain. Jangan risau, anda boleh mencuba teknik-teknik yang berikut untuk membantu bayi anda untuk tetap dalam keadaan senang semasa menyusu: 1. Gunakan bantal kecil atau bantal menyusu untuk memberikan keselesaan ketika menyusu. 2. Sentiasa pantau bayi semasa menyusu dan berikan sokongan jika perlu. 3. Lakukan kegiatan menyusukan bayi di tempat yang sunyi untuk mengelakkan gangguan. 4. Pastikan anda memantau posisi bayi semasa menyusu untuk memastikan keselesaan dan keselamatan. Sekiranya anda masih bimbang, adalah disarankan untuk mendapatkan nasihat dari pakar kesihatan seperti jururawat kanak-kanak atau doktor kanak-kanak untuk penjelasan lanjut. Jaga kebersihan dan keselamatan bayi anda semasa menyusu untuk memastikan perkembangan yang sihat dan positif. https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi

tak affect tulang dia. cuma bahaya sikit takut dia terlangkup kita tak perasan, dia takleh pusing sendiri/angkat kepala/dada lagi.