Redha Dengan Suami

Hiiii...Saya telah berkahwin, Mempunyai 2 org anak dan usia perkahwinan hampir 8thn. Selama Ini, apabila saya Datang haid, Sudah Tentu Kami Tidak Bersama. Disebabkan itu, Saya Menyuruh Suami Untuk cari "self pleasure" @ Onani Sewaktu Saya Period. Boleh Ke Suami Teruskan Membuat Demikian Setiap Saya Dtg Haid ?

12 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hukum Onani Suami Istri Menurut Islam Lantas bagaimana jika onani dilakukan oleh pasangan suami istri yang sah? Berikut ini penjelasannya. Dilansir dari muslim.or.id, onani yang dilakukan oleh suami istri hukumnya diperbolehkan. Misalnya saat istri sedang haid dan suami tidak bisa menahan nafsunya, maka diperbolehkan menggunakan tangan istri untuk menuntaskan hasratnya. Hal tersebut sesuai dengan ayat Alquran yang memerintahkan untuk menjaga kemaluan kecuali pada pasangan yang halal. “Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela” (QS. Al Mu’minun: 5-6). Hukum onani yang dilakukan oleh suami istri juga telah dijelaskan oleh para ulama. Menurut Ibnu Hajar Al-Haitami: “Istimna’ (masturbasi/onani) adalah mengeluarkan mani dengan cara selain jimak. Hukumnya haram jika dikeluarkan dengan tangan sendiri. Mubah (boleh) jika dengan tangan istrinya” (Tuhfatul Muhtaj 13/350, Asy-Syamilah). Al-Mawardi berkata: “Boleh bagi suami mengeluarkan mani dengan bantuan istrinya, kapan saja, bagaimanapun caranya asalkan lewat kemaluan istri (haram lewat dubur, pent). Boleh juga bagi suami mengeluarkan mani dengan tangan Istri” (Al-Iqna’ lil Mawardi). Demikianlah penjelasan tentang hukum onani suami istri, tentunya ketentuan ini juga berlaku untuk masturbasi. Pada dasarnya onani memang diharamkan tetapi diperbolehkan untuk suami dan istri. Hal tersebut bertujuan agar terhindar dari dosa yang lebih besar. Wallahu A'lam. link : https://www.suara.com/news/2021/09/10/132718/hukum-onani-suami-istri-haram-atau-diperbolehkan Ustaz azhar idrus kata dlm youtube kalau beronani menggunakan anggota isteri(kecuali faraj) hukumnya harus . boleh search di yt 😄

Baca lagi

onani itu perbuatannya haram sis.. minta suami sabar kejap tempoh period xlama pon seminggu@8 hari mcm tu ja. kalau xtahan sangat guna cara lain selain cara tersebut.. Onani haram. jangan lakukan perkara yang Allah larang even dah berkahwin.

Haram onani. Lagipun, period kan kejap je. Suami ada masalah kuat seks ke? Kalau tak, mesti dia dapat sabar dan faham. Kalau period, memang tak boleh bersama tapi si isteri boleh je puaskan suami dgn cara lain selain dari bersama.

kahwin dah 8 tahun pun masih buntu ke? period sampai setahun ke? kalau takat seminggu bawak2 la bertaubat korang laki bini. apa benda la tak rilek seminggu je kot. ke laki hypersex? pun kena pergi jumpa pakar, it's an illness.

kalau awk muslim, haram beronani. awk blh tlg husband awk gunakan anggota yg lain selain vagina. mulut tgn payudara and so on. dan onani kerap akn buat kn laki cpt game awal.

12mo ago

Sis maaf mencelah. Maksudnya kita onani kan pakai tangan kita lah yaa. Itu boleh lah yaa

setahu sy onani tu haram kecuali dia teransang kerana sentuhan dari isteri. sy rasa itu saja the only way atau cara lain suruh dia berpuasa kerana puasa itu menahan diri

x semestinya dtg haid xleh layan suami.. kecuali Haram masuk dlm vagina je mse haid tu..maksudnya blh je foreplay..guna part2 lain kite y blh rangsang dia.

sorry sis onani tu haram ya dalam islam . sis ckp sis dh ada 2 orang anak kan ? takkan sis tak berpantang ? period tu sekejap sahaja , pantang yang lama .

sorry tnya.. suami nk stiap hari bersama ke sis..kcuali period?

haram onani..bole je nak puaskan suami selain vagina