Perlu Checkup di Klinik Kesihatan Ke selepas Bersalin?

Hai, saya 1st checkup di KK, masa kandungan 7 bln sambung checkup di hospital swasta. Skrg saya hari ke 6 bersalin secara Czer. Suami dh maklumkn pada KK tapi yg kompiusnya KK minta saya & baby dtg klinik. Bukan ke nurse yg dtg rumah utk check ibu tgh berpantang? Lgpon nk brjln pon masih sakit2. Suami siap kena perli dgn nurse KK, dia ckp org lain PON ada yg Czer jugak. #firstczer

8 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Berdasarkan pengalaman saya. Saya pun cser. 19.5 hari tu bersalin. Hari ke 3 saya balik rumah, hari ke empat saya inform kk ckp saya da d rumah. Dn esoknye dia dtg check d rumah. Tp disebabkan covid, jd mereka x kerap dtg rumah. Hanya hari pertama shaje mereka akn dtg rumah. Dn selebihnyer kita kene ke kk, bawak baby. Kalau ade suami, suami temankan. Sb nak pantau kuning anak. Nak pantau emosi ibu. Kaki bengkak. Rahim. Tekanan darah. Air kencing. Dn check beby pd hari2 y tertentu…. Skrg dah hari ke 15hari… lusa saya ada checkup. 4.6 ahad (ibu sahaja) 7.6 rabu(ibu sahaja) Hospital aminah checkup 6.6 8pg selasa 19.6 8pg - bawak surat beranak Jd nak xnak… kene kuat.. sb awak memang akan ade chrckup smpai ble2… untuk pantau anak dn ibu

Baca lagi

Sy pun sama masa ank fist checkup at Swasta SMC.. bersalin di HKL.. Checkup ank di KK Maluri,.. yee, awak Czer ke Normal ke still kena dtg KK 😅 mmg gtu.. dia ada je dtg rmh, tu sbb ank kuning je.. klo sis kna g KK.. sy bersalin normal, ada jgk borak org sebelah czer baru 6 hri 😖.. tpi nk buat camne, mmg style KK camtu kna dtg tu cek🥺

Baca lagi

Hai awak. Sebelum awak sambung check di hospital swasta, awak ada tutup buku KK tak? Saya pun macam awak. 6 bulan tutup buku KK sambung hospital swasta. Saya tak maklumkan pada KK tapi mereka cuma call untuk tahu dah bersalin atau belum untuk record. Setahu saya home visit tu tak semua KK provide.

Baca lagi

sy pun sekarang dlm pantang hari ke 7,bila kuar hspital suami ke klinik desa untuk maklum yg dh bersalin pastu nurse suh ibu dan bby dtg klinik untuk cek bby dan ibu..sekarg nurse dh xdtg melawat tp kita yg kena ke klinik untuk checkup,tempat sy mcm ni la..

aah sis, skrg kena g kk ,tambah kalau cucuk heparin ,hari2x ulang alik ke kk . misi akan datang ke rumah hari ke-10 kot tak silap , maaf kalau silap tapi akan ada sekali dia dtg utk check . nanti dia akan bgtau.

Saya czer hari ke 4 nurse dah suruh pergi kk. Betul2 sehari Lepas discharge hospital. Setiap hari kene ke kk sampai hari ke 8. Hari ke 15 baru nurse datang rumah.

Tak pasti sis. If u bersalin swasta u proceed check up u kat sana. Bagitahu KK u taknak pergi sebab dah ada checkup dengan swasta. Selalunya KK okay je.

Kalau saya dia suruh dtg itu lgi baik .. sbb dia nk check jhitan si ibu ngn kuning anak ..