Terlupa makan folic acid

Assalamualaikum, sekarang kandungan dh masuk 10minggu, tp kdg kdg sy selalu terlupa nak mkn folic acid, kdg sehari-dua terlupa, sy start mkn lepas tau dh ada isi masa 4minggu.. Rasanya ada masalah tak? Risau pulak sy? dan sampai berapa minggu ye folic acid ni kena mkn?

7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
TapFluencer

Waalaikumussalam. Saya pun pernah terlupa tapi topup balik dgn makan buah dan sayur yg blh naik kn hb. Kena note dalam phone bagi ingat. Atau minta suami ingatkan. Kalau suami saya tahu memang dia akan bising. Sebab asid folik pun untuk kebaikan ibu dan tumbesaran anak. Kalau kk kt tmpt saya suruh keep makan even selepas bersalin. Masa pantang tu pun dia suggest untuk teruskan makan. #TAPactiveusers #TAPSupermoms

Baca lagi

InsyaAllah tak de pape..cm sy, sy buat reminder utk mkn ubat setiap hari spya tak lupa..awk try la..kalau boleh, jgn skip mkn ubat k dan cdgan mkn smp bersalin pon boleh..😊

insyaAllah okay je. folic acid ni ada pada makanan seharian kita iaitu sayuran,ikan.. tp still kena makan folic acid jugak, risau ada kcacatan pd bayi ..

Makan yg kk bg tu bagus. Tapi kalau skip boleh jd low hb. So kena keep makan. Banyak lagi effect lain kalau x makan.

Saya pun sllu terlupa sampai lah saya terpaksa kunci jam . Saya sllu mkn pada waktu mlm tepat pkl 10

hi. sy nak tanya. ada kesan ke sampingan ke pada baby awak tk makan folic acid

3y ago

Folic acid penting untuk baby.. Ini untuk mengelakkan neural tube defect pd baby sbb tu pengambilan folic acid ditekankan sebaik shja kita start plan nak pregnant.. Jgn skip folic acid, kesian baby..

VIP Member

better ambek asid folic smpai masa nk bersalin lagi elok