HERNIA DALAM KALANGAN BAYI

Assalam nk tnya..penyakit Hernia dalam kalangan bayi ni perlu rawatan ke?kalau perlu rawtan ape jenis rawatannya

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

rawatan tradisional tak berkesan untuk Hernia..biasanya hingga umur 1 tahun Hernia tidak membaik dgn sendirinya, mommy kena follow up dgn doktor..dengan pembedahan sahaja Hernia boleh dibaiki dipanggil 'Hernia Repair'..anak sya pun ada Inguinal Hernia, bulan depan nak bedah dah..doktor beri kaunseling juga pembedahan tidak bahaya dan mengambil masa yang singkat sahaja..tanda2 hernia anak sya sekarang,bila kantung dia bengkak mula la nangis2 dan muntah2..dlm seminggu adalah dlm 3-4 kli terjadi..kesian anak..

Baca lagi
10mo ago

salam puan , boleh tahu lepas operate anak mcm mana ? terus baik amik mase berapa lama sis ?

saya pernah baca post Dr apa ntah nama dia, tak ingat. Hernia untuk baby ni normal bila umur setahun dan ke bawah. sebab otot yg nak tahan usus tidak turun tu tak mengecut lagi. asalkan baby kencing dan ketut, takde masalah. dan jangan biarkan baby menangis terlampau lama, sebab baby selalu menangis bila usus trun ke bawah dan nampak mcm bengkak. klau lebih setahun tapi masih takde perubahan, kena jumpa Dr untuk pemeriksaan lanjut. nanti saya share link video tu, kalau saya jumpa

Baca lagi
4y ago

saya tak pasti macam mana nak bagi tak bengkak and nak naikkan balik mengikut cara perubatan. klau tradisional, mak saya bagitao pakai daun sirih yg di bakar sedikit dengan lilin bagi ada panas2 n tuam dekat bahagian bengkak n urut perlahan ke atas untuk naikkan. tapi ad yg saya dengar benda tu boleh keringkan kulit area tu. saya tak pernah cuba, tapi anak buah pernah kena. apa2 tnya Dr ntuk langkah2 seterusnya.