Sesi Tanya Pakar bersama Puan Wing Yan Ho, Konsultan Tidur Bayi & Kanak-kanak

Anda mempunyai masalah untuk tidurkan bayi? Kami bawakan khas untuk anda ๐Š๐จ๐ง๐ฌ๐ฎ๐ฅ๐ญ๐š๐ง ๐“๐ข๐๐ฎ๐ซ ๐๐š๐ฒ๐ข & ๐Š๐š๐ง๐š๐ค-๐Š๐š๐ง๐š๐ค, ๐๐ฎ๐š๐ง ๐–๐ข๐ง๐  ๐˜๐š๐ง ๐‡๐จ daripada Precious Sleep untuk menjawab semua persoalan anda mengenai latih tidur si comel anda. Puan Wing Yan berpengalaman bekerja dengan kanak-Kanak berumur daripada 0-4 tahun dan memegang sijil daripada The Sleep Sense Program. Tanya soalan anda di ruangan komen bawah dan nantikan jawapan balas secara terus oleh pakar pada hari ๐Ÿ๐Ÿ ๐Ž๐ค๐ญ๐จ๐›๐ž๐ซ, ๐Ÿ– ๐ฆ๐š๐ฅ๐š๐ฆ. NOTA: Soalan yang tidak berkenaan akan di buang dan pertanyaan selepas pukul 8 malam berkemungkinan besar tidak akan dijawab #TAPprihatin #TanyaPakar

Sesi Tanya Pakar bersama Puan Wing Yan Ho, Konsultan Tidur Bayi & Kanak-kanak
33 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hai Puan Wing Yan Ho, saya mommy baby sebulan. saya ada soalan ๐Ÿ˜‚ Anak saya bayi yang jenis xnak puting/pacifier. saya mummy yg jenis work from home. at the same time juga, saya pon ada kena buat krja rumah. bulan 11 ni saya dah start masuk office. alhamdulillah, masuk office, saya boleh bawak bayi. masalah saya, anak saya memang xnak puting. dia lebih gemar puting mak dia untuk soothing dia tidur ๐Ÿคฆโ€โ™€๏ธ dia tido 3 jam, 3 jam saya kena melekat dengan dia ๐Ÿคฆโ€โ™€๏ธ๐Ÿคฆโ€โ™€๏ธ๐Ÿคฆโ€โ™€๏ธ anak saya bf+fm. dia memang akan fm dulu. baru bf.. baru tido.. kalau saya curi2 masukkan puting, tahu je dia ๐Ÿ˜‘๐Ÿคฆโ€โ™€๏ธ ada solusi dengan permasalahan ni x? ๐Ÿ˜‚ saya xnak bagi dekat pengasuh, xberapa yakin. soalan kedua, xpe ke, saya bagi anak saya kenyang, se kenyangnya untuk dia tidur dengan lena? ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ ikut kepada had yang dia nak ๐Ÿ˜‚ sebab kalau saya ikut kk, anak saya memang mengamuk xcukup susu, jadi dia memang xtido la sebab xckup susu yang dia nak ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ update: lately anak saya even dah kenyang sekenyangnya pon xnak tido.. alaaaaa

Baca lagi
4y ago

Ya, tidak disyorkan untuk co-sleep sbb risiko SIDS. Try your best untuk meletakkan bayi drowsy but awake dan pat pat sampai tidur. Newborn (0-3 months) is too young for sleep training, better to wait till bayi berumur sekurang-kurangnya 3.5 bulani. Hang in there, dan cubalah cara yang boleh bantu bayi masuk tidur, selagi sleep environment is safe. Tunggu bayi sampai 3.5 bulan, anda boleh start latih tidur with help of sleep consultant.

Saya ada lagi satu soalan ๐Ÿ˜‚๐Ÿคฃ banyaknya, soalan dalam fikiran. tapi mostly and the latest problem fasal anak saya is, bayi kalau dia terlentang/baring, dia gayat ke? dia xbalance ke? anak saya bukan setakat tido je, nak pakai baju pon dia mcm gayat, lepas tu menangis macam saya dera dia. bukan mcm lapar minum susu ๐Ÿคฆโ€โ™€๏ธsaya kalau baring dia, dia dah mcm takut2, tangan tergapai(dua tangan dia). kalau dia mcm xbalance, dia nngis ๐Ÿคฆโ€โ™€๏ธ kalau saya tenangkan dia, pegang tangan dia, baru dia trust and ok kadang dia ok kalau saya baring kan dia ๐Ÿคทโ€โ™€๏ธ ke baby lepas menangis, atau lepas dukung dia, dia takut nak baring?

Baca lagi
4y ago

noted. thank you for your suggestion ๐Ÿฅฐ

majority macam sama saja kan anak kita susah tidur dan aktif... Sama la dengan anak ku 1y2m mmg ssh tdr jga kalau malam sampai jam11... Siang dia tidur jam 10am sampai la juga 2 3jam, lepas tu nanti jam 4pm tdr sekejap la dalam 1jam bgtu. Atau kadang2 ptg pun tidak tdr nanti malam jam9 bgtu ngantuk la mau tdr... Mungkin susu ka saya bg S26 gold... Kali banyak kandungan gula manisยฒ d susu tu la aktif semacam kali ssh tdr... Hehehe... Tapi, comel la anak kita ni kalau tdr sdh... ๐Ÿฅฐ๐Ÿฅฐ๐Ÿฅฐ

Baca lagi
4y ago

Ok Docter, thanks sooo much ya... ๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน

VIP Member

Hi Puan. Anak saya sekarang dh 3bulan 10 hari. Masalah dengan anak saya, waktu tidur siang dia hanya sekejap sahaja. Between 10 minutes - 20 minutes. Paling lama pun setengah jam. Is it normal? Sebab ada kawan saya bgtau bayi memerlukan tidur yg secukupnya untuk perkembangan otak dia. Waktu malam starting 7pm dia akan tidur & hanya akan berjaga 1 @ 2 kali untuk minum susu @ tukar lampin.

Baca lagi
4y ago

Pastikan anda memerhatikan masa bangun yang sesuai untuk bayi (agak 1-1.5jam) supaya bayi tidak terlalu letih atau tidak cukup letih. Saya biasanya tidak mengesyorkan menggunakan buai untuk bayi tidur sebab tidak beberapa selamat dan tidur gerakan biasanya bukan tidur berkualiti terbaik. Cuba latih bayi anda untuk tidur di cot, sbb itulah tempat yang paling selamat untuk bayi.

TapFluencer

Hi Dr Wing, saya ingin bertanya jika bayi saya yang berkongsi katil dengan saya dan berusia 8 bulan. Adakah elok untuk bayi tidur dalam keadaan bilik yang tidak mempunyai nyalaan lampu tidur? Pernah tutup lampu tidur sewaktu bayi belum tidur dan bayi merengek mungkin tidak selesa manakala apabila bayi nampak ada lampu menyala kadang kala bayi lambat untuk tidur.

Baca lagi
4y ago

Okay. Many thanks to you Dr Wing

Hi doktor. Ank sy 7bulan dan dari usia tidur di bouncer disebabkn xlena dan asyik terjaga. Ada cara x utk sy sleep train ank tidur di ats tilam? Masalah sy bila ank terjaga, sy ssh utk tidurkn dia semula tanpa bouncer. Utk pengetahuan, setiap kali tidur mmg sy akn bedung kaki dia kerana dia akn angkat kaki dia sekiranya terjaga kalau tidak dibedung.

Baca lagi
4y ago

ya anda perlu mencari method untuk sleep train dia. Ada cara untuk menyelesaikannya, sila PM saya di Instagram @precioussleep / facebook @precioussleepsolutions / laman web precioussleep.my untuk membincangkan lebih lanjut

Selamat petang doktor. Anak sya nak cecah 2 bulan. Sejak beberapa hari ini anak saya tidur mati dari 12am hingga 5am. I dah cuba byk cara bangunkan dia utk bg susu tapi dia tak nak bangun. Bila pagi aktif and ptg kurang aktif tapi bila dah 7pm dia mula menangis. Kadang2 dia tidur bebarapa minit then bangun balik. Blh bagi saya nasihat?

Baca lagi
4y ago

Okay tq so much doktor.

my son is 7 month. currently he is sleeping 1 or 2 times in a day (2-3hours). at night he will sleeping 10-11hours. during night sleeping he will awake just for breastfeeding,then continue to sleep (3-4times). is it normal doctor? how to train baby sleep without breastfeed. because my son will only sleep with breastfeeding.

Baca lagi
4y ago

Hi May, sounds like your child has a sleep association of breastfeeding to sleep. There are methods to remove this association and help your child learn the skills to self soothe. You may PM me on my Instagram @precioussleep / Facebook page @precioussleepsolutions / website precioussleep.my and we can discuss the best method for you.

Lepas je breastfeed baby.. Letak kat tempat tidur . Dia mesti terbangun. Kalau x angkat nanti nangis. Mcmana ya. Ke sbb siang dia dah tidur lama? Kul 10 sampai 2 ptg dia tidur Kul 3 ptg sampai 5 ptg Kul 6 sampai 8. Time2 tu senang tidur. Kul 9 nk tido kan tu.. Bila letak dia bgn.. 2 month baby

Baca lagi
4y ago

Hi Aida, adalah biasa bagi newborn until tidur banyak pada hari, ia akan mengambil sedikit masa sebelum bayi menyesuaikan diri dengan siang dan malam. Oleh itu mendedahkan bayi lebih cahaya matahari pada siang hari dan mula dim the room from 6pm onwards.

Hi doctor, bayi sy baru berusia sebulan. Sy nak tanya adakah normal bayi seusia utk menghabiskan lbh byk masa utk tidur? Kdg2 bayi sy tidur dlm sejam dua jam dan akan bangun utk menyusu lepas tu tidur semula. Semasa tidur jg dia cepat terjaga dan apabila terjaga agak sukar utk tidurkan dia semula. Terima kasih doktor.

Baca lagi
4y ago

Newborn (0-3 bulan) perlukan 14-17jam tidur sehari, dan akan rasa letih selepas terjaga agak 45min-1 jam. Oleh itu, kenalah bagi bayi tidur, dan kalau bayi sudah tidur cukup (lebih 1 jam), anda perlukan bagi susu dan sikit activity dalam masa terjaga itu. Bawa bayi tidur selepas terjaga 45min-1jam.