Gigi Rosak 3 Tahun

Anak baru berusia 3 tahun..tapi kelihatan semua gigi rosak.. sangat risau..nak kata makan gula gula atau makanan ringan tiada..gosok gigi pon sehari 3x..tapi kuat hisap botol susu..nak jumpa doktor tapi dia punya teriak nanti macam kena dera..siapa ibu2 ada pengalaman macam ni…

Gigi Rosak 3 Tahun
7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Untuk masalah gigi rosak pada anak yang berusia 3 tahun, adalah penting untuk mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut. Berikut adalah beberapa saran yang dapat membantu: 1. Pengurangan konsumsi gula dan makanan ringan yang boleh merosakkan gigi adalah langkah pertama yang penting. Pastikan anak mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang untuk kesihatan gigi yang lebih baik. 2. Gosok gigi secara teratur, 3 kali sehari, adalah amalan yang baik. Pastikan gosok gigi dilakukan dengan betul dan menggunakan pasta gigi yang sesuai untuk kanak-kanak. 3. Mengelakkan kebiasaan kuat menghisap botol susu adalah penting, kerana ia boleh menyebabkan masalah gigi pada kanak-kanak. 4. Jika anak enggan jumpa doktor gigi, cuba untuk memujuk dan memberikan sokongan yang diperlukan. Anda juga boleh mencari doktor gigi kanak-kanak yang berpengalaman dan bersikap lembut untuk membantu mengatasi ketakutan anak. 5. Bertanya pengalaman ibu-ibu yang pernah menghadapi situasi serupa dalam forum komuniti ibu hamil dan menyusui boleh memberi anda pandangan dan sokongan yang berguna. Jangan ragu untuk mencari bantuan profesional daripada doktor gigi untuk menilai dan menangani masalah gigi rosak pada anak. Kesihatan gigi yang baik penting untuk perkembangan dan kesejahteraan anak anda. https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi

Hi, mommy. One of my dentist's advice was need to wean off bottle feed by 2 years. The reason was nak elakkan apa yang jadi kat anak awak. Dentist kata nak proceed bottle feed boleh, tapi setiap kali penyusuan tu kena gosok gigi. Saranan saya, bawak lah anak pergi dentist. You will get necessary advice. Kesian anak. Lebih baik anak nangis taknak gosok gigi atau tak nak pergi dental checkup , daripada anak nangis sebab sakit. My dentist told me that too.

Baca lagi

Sorry sis. Memang kena bawa jumpa dentist. Anak teriak macam kena dera tu perkara biasa. Kita as parents yang kena tahu trick nak pujuk anak. Plus umur 3 tahun dah boleh faham. Awak dan suami kena pujuk anak. Anak saya 2 tahun. Setiap kali nak jumpa dentist, saya dah bagitahu dia 1 minggu awal. Hari2 saya akan pesan, create storyline untuk kurangkan rasa takut dan anxiety anak.

Baca lagi

Dlm kes ini, disarankan buat dental check up setiap 3bulan sis di klinik gigi. anak bawah umur 4tahun, dr gigi beri sapuan flourida utk kuatkan gigi anak. plus, berus gigi bersama ubat gigi yg ada fluorida ya.

TapFluencer

Susu sendiri dah ada kandungan gula. Bawa je jumpa dentist. Ada skill untuk tenangkan anak.

Sorry awak, tapi memang kena bawa jugak pergi check. Nanti jadi lagi teruk, lagi susah.

Hi, mommy. Dah bawak anak pergi dental checkup ke?