Keputihan Coklat Cair

3 Hari ni ada keputihan coklat cair dekat saya , idk if thats normal atau tak but worries juga sbb first time mom ? anyone experience ? saya search jugala dekat media sosial but its said normal but i wanted to really know is that really normal mommies ? kandungan saya dalam 11 minggu 3 hari 🥹 #bantujawab #firstmom #ingintahu

11 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Keputihan coklat cair semasa kehamilan adalah perkara yang biasa berlaku. Biasanya, keputihan coklat ini disebabkan oleh perubahan hormon semasa kehamilan dan perkembangan rahim. Pada umumnya, keadaan ini tidak menjadi masalah serius, tetapi jika anda mengalami kebimbangan atau kesakitan, adalah penting untuk berjumpa doktor atau pakar kesihatan. Adalah penting untuk memantau keadaan ini dan jika terdapat perubahan yang mencurigakan, pergi ke klinik atau hospital untuk pemeriksaan lanjut. Dalam kes ini, disebabkan anda dalam minggu ke-11 kehamilan, adalah penting untuk sentiasa memantau keadaan kesihatan anda dan berbincang dengan doktor jika anda bimbang. Adalah juga berguna untuk mendapatkan pandangan dan pengalaman dari ibu-ibu yang pernah mengalami keadaan yang sama. Selalu ingat, setiap wanita dan setiap kehamilan adalah berbeza, jadi dialah terbaik untuk mendapatkan penjagaan kesihatan yang bersesuaian dengan keperluan anda. Semoga perkongsian ini dapat memberikan sedikit gambaran kepada anda. Jangan ragu untuk mendapatkan nasihat profesional jika perlu. https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi

Saya selalu keputihan coklat cair. Tapi bukan in 1st trimester. Saya kena penghujung 2nd trimester nak masuk 3rd trimester. Keputihan berselang. Cth harini keputihan putih susu, lepas tiga empat hari coklat cair. Esoknya tu putih balik. Boleh jadi fungal. Saya dapat ubat masuk dalam. And after that takde dah. Sis kena check jugak, mana tahu ada luka dekat dinding vagina atau cervix. Pun boleh buat keputihan jadi coklat sebab bercampur dengan old blood.

Baca lagi
1d ago

pyqah. saya tlg jawab. haah ada buat Buku Pink kan? nnt tanya doctor KK masa check up. dia akan check.

better pergi klinik sis. susah nak agak kadang tu .sya klau warna kputihan slain putih ni slalunya bercampur dgn darah la gitu .sbb sya mmg ada bleeding n spotting awal trimester ni .skarang 11 weeks dah berenti dah .keputihan pun just kputihan biasa.kalau setakat sikit2 slalunya nornal je sis. tpi better pergi klinik sis.

Baca lagi

hi saya pun ada alami sehingga ke minggu 12, kadang ada hari discharge coklat pekat, kadang cair. better bagitau nurse KK sbb saya dpt ubat yg masuk melalui vagina. then masuk minggu 13 dah berkurang.

sama cm sy,10mggu ari ade bleeding masa buang air kecil,lepas tu doc bg dubhaston ok.. skrg ni kandungan 11 mggu 6 hari dtg keluar coklat2 pulak ..kdg cair,kdg2 lendir..

kalau x pernah kena sebelum ni better pergi je klinik. sya pun first time mom .klau ada yg pelik2 sya pergi trus je klinik swasta cek okay .

sy pun mcm tu jg , risau sbenarnya sbb ni 1st time mngandung slps 2 thn mnunggu.. tak tahu normal ke tak .

common, but not normal. no spotting/bleeding is normal during pregnancy.

stahu sy kandungan normal n sihat takkan bleeding atau spotting

Better rujuk doctor. Some cases ok but some are not.