Baby car seat

Start baby berapa bulan ye boleh duduk kat car seat baby?#firstbaby #1stimemom

17 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Boleh beli jenis carrier. Pro: senang nak angkat baby keluar masuk kereta sekali dengan carrier je, boleh guna untuk buai anak tidur jugak (rocking). Cons: tak boleh guna lama sebab size kecik & one day baby akan berat tak terlarat nak angkat dengan carrier. Murah sikit, pernah belikan untuk kawan RM130+ dari mamakiddies Saya beli yang 0+/I. Convertible rear facing (nb-9kg kena rear facing) & front facing. Boleh guna sampai 4 tahun. Jenis Koopers Pago RM299 kat Shopee Ada yang jenis convertible sampai lebih kurang 12 tahun/36kg. Biasanya mahal sikit tapi ada yang murah (hari tu nampak kat jusco RM499 brand tak ingat) Yang penting jangan letak car seat kat seat penumpang depan kalau ada airbag. Bahaya.

Baca lagi

Start dari newborn sis. Kt luar negara, selagi u takde carseat, hosp tak bagi baby balik rumah. Ada je infant carseat around rm200-300, macam Joie, Koopers, etc. Kena pandai survey. And make sure beli yg ada certification ya. Pls check manufacturing n expired date car seat tu. And banyak lagi yg u kena check before nak beli carseat. Nak tau more information boleh join kt fb Malaysian Carseat Support Group 😊

Baca lagi
Expert

Baby mesti duduk car seat dari masa keluar hospital. Boleh pilih jenis infant carrier ataupun convertible, yang penting make sure baby fit dengan car seat, dan harness straps dipakai cukup ketat setiap kali. Take note ya, car seat mesti dipasang menghadap ke belakang dalam kereta dan dilarang letak di tempat duduk depan kalau ada beg udara yang aktif.

Baca lagi
VIP Member

Actually balik dri hospital sy dh letak baby dlm car seat. Everytime naik kereta dia ddk dlm seat dia. Smpi skang alhamdulillah x pernah mengamuk 😌

TapFluencer

Balik dari hosp lps lahir lg saya saya dh ltk bayi dalam car seat. Secure sebenarnya daripada pangku dengan kadang2 break mengejut bahaya.

sy xpkai carseat..biasa suami driver sy duk sblah pgg bby..sya sendal bwh tgn dgn bantal.so xlenguh..bby pn sdp tdo

4y ago

ok thns..

newborn pun blh sdh sis, kena biasakan baby dari awal guna car seat supaya nanti besar xsusah duduk car seat..

Ade je carseat bermula dari newborn. Join malaysian carseat group support kat fb. Banyak info dapat kat situ

4y ago

oh thank you. 😊

VIP Member

newborn...anak sy mmg diajar dr newborn smp skrng dh 14 bln masih lg gunakan carseat yg sama...

TapFluencer

since newborn. kena cari carseat yg sesuai dengan berat , tinggi baby dan kesesuai pada kereta.