Tak Makan vitamin & folic acid

sorry nak tanya. ada ke yg tak makan vitamin/folic acid waktu pregnant? sebab saya tak boleh telan pil2 tu. sekarang kandungan dah 21 weeks. Saya jaga makan je. Hb saya sentiasa 12 ke atas. Tak ada GDM.. dah scan ngan klinik swasta pun check semua tak ada masalah dengan baby. ada tak ibu2 yg macam saya? bahaya tak? nurse kk bagi obimin kat saya mmg saya tak makan saya simpan je. sbb trauma makan dulu zincofer waktu 1st trimester gastrik saya makin teruk jadi muntah2. #firstbaby #pleasehelp #ingintahu

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Zincofer bukan semua orang boleh makan. Ubat paling kuat tu. Cuba la dulu obimin tu, kalau takboleh jugak then kena stop la. Dalam obimin tu pun dah ada folic acid dan vit yang diperlukan untuk ibu pregnant. Boleh check ingredients. Vitamin2 ni ibarat supplement tambahan untuk support kita semasa mengandung. Bila pregnant ni kan, amat memerlukan nutrisi yang baik untuk baby juga. Tak berani nak cakap bahaya ke apa itu semua ketentuan Allah swt :)

Baca lagi
1y ago

baik terima kasih 🙏🏻

kadang ibu okay, baby tktau. smua tu untjk baby jugak puan. sy dulu pun pkir mcm awak. tpi pikirkan anak yg tak bersalah tu, dan amanah sebagai ibu, sy telan jugak ubat. kadang tu smpai menangis nangis takut makan ubat. tpi kuat sebab anak je. nak otak dia membesar dgn sihat, badan smua cukup nutrisi.

Baca lagi

saya pun mcm awk tk leh telan, trauma trimester1 dulu. baby awak okay kee?

kalau sy paksa telan je laa unt iktiar dapt baby yg sihat