tentang poo anak

saya nak tanya start setahun semalam saya tukarkan susu anak saya ke dutchlady fullcream tapi poo dia ketul ketul tapi bila ditekan liat macam plastesin tak keras .. adakah itu sembelit ? apa perlu saya buat ya ? #pleasehelp #bantusharing #ingintahu

6 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

terima ksih semua yang komen . saya da pegi klinik tadi doc marah kenapa awal sangat tukar susu sedangkan baru baik demam tonsil bengkak minggu lepas + baru habis makan antibiotik . doc cakap bukannya genap setahun kena terus tukar lagipun anak saya baru baik demam tonsil hmmm . doc suggest suruh tukar susu lama selama 2 minggu after 2 minggu baru tukar susu yang baru , tapi kalau minum susu baru tetap sembelit kena tukar susu tadi dapat ubat sembelit kena makan selama sebulan . dan dapat surat dari klinik untuk beli prebiotik dekat farmasi .

Baca lagi

Sembelit najis keras, anak akan jadi struggle untuk meneran keluar. Kalau ditekan, macam plastesin masih normal. Cuma mungkin kurang minum air, diet dalam pemakanan tak seimbang. Boleh refer stools chart di google. https://m.facebook.com/groups/happybabyfoodsmalaysia/permalink/1274615216711660/?ref=share&mibextid=DcJ9fc

Baca lagi

Sembelit ni, klo dia nk teran, berpeluh2, pastu nangis.. Najis dia mcm tahi kambing tu seketul2 bulat2.. Tgk balik mknn ank seimbang ke tak..

1y ago

sebb baru 4 hari tukar susu nih ,

Klu ragu², better jumpa doc sebelum melarat. Sbb najis dia dh kuar darah tu

1y ago

semoga baik² saje ok

Normal. Sama ada kurang fibre atau air dalam diet pemakanan baby.

1y ago

Bukan. Sembelit anak akan mengalami kesukaran untuk meneran dan kemungkinan meragam. Tekstur poo yang sembelit keras. Bila picit tak hancur. Boleh refer link yang mommy lain komen pada awak.

normal..cuma maybe kurang fibre or kurang air