Anak pertama

Salam , nak tanya sape sape yang pernah bersalin menggunakan epidural or induce. Boleh explain dua function tu tak ? ? Anak first jdi masih belum ada pengalaman. Due bln january 2020

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

Saya berpengalaman induce, masuk ubat di bawah. Punca, overdue. Kalau nak kata sakit tu, normal sakit nak bersalin. Contraction dll pada saya rasa dia sama je, cuma sebab induce ni kira macam ubat yang membantu bukaan jalan lebih cepat bagi ibu yang overdue, GDM (ini yang saya tahu la). Epidural, kakak ipar saya pernah ambil. Masa tu dia rasa sakit sangat tapi bukaan jalan masih sama, jadi doktor beri dia epidural. Pada saya, pengalaman setiap orang berbeza. Saya cerita pengalaman saya dan pada saya seronok sebenarnya. Berpeluang merasa nikmat sakit bersalin, walaupun bari anak pertama.

Baca lagi
4y ago

terima kasih sudi share pengalaman 😍

epidural- ubat tahan sakit inject melalui spinal cord. selalu kena inform awal2 sbb ada doktor yg pakar je boleh inject. induce- ada guna pil letak dalam rahim, ada guna belon dan ada guna drip. untuk memulakan/mempercepatkan bukaan rahim. kalau ada sebab nak kena bersalin time tu juga, macam overdue ke da 41 weeks ke. Atas nasihat doktor la, mcm gdm ke, darah tinggi ke, byk lg sebab.

Baca lagi