ank sya 10bulan 18hari

nak tnya ibuΒ² .boleh ke beri kat bby sy mnum mcm tu jeπŸ˜… .mksud sy mnum ptg cam tu ##pleasehelp

ank sya 10bulan 18hari
12 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Saya pernah kerja kilang susu. Minta maaf cakap, Dutch Lady memang bukan susu fresh, dia ada campuran minyak kelapa sawit, tepung susu dan sebagainya. Bukan Dutch Lady sahaja, kebanyakan susu yang dihasilkan dalam kotak atau botol yang disimpan di rak bukan peti sejuk bila dijual sebenarnya bukan susu asli. Jadi, kalau nak berikan pada bayi, memang tak sesuai. Kalau susu fresh dari ladang, boleh tapi kita kena tahu proses pensterilan dulu sebelum diberikan kepada bayi.

Baca lagi
11mo ago

Susu yang diperah direct tanpa penambahan apa-apa bahan sahaja yang asli. Kalau dah ditambah bahan lain atau dijadikan pes ke, dipekatkan ke, dicairkan ke, jadi serbuk ke semua memang bukan asli dah. Mesti dah ditambah gula, diawet dan lain-lain. Kalau ikut screenshot yang ditunjukkan pun tak ada mereka kata susu mereka asli dan boleh diberikan kepada bayi baru lahir. Memang mereka ikut Akta Pemakanan tapi bukan sesuai untuk bayi.

tak silap sy baca kt group hbfm facebook, untuk bawah setahun susu full cream ni hnya sesuai untuk campuran dlm masakan . contoh nk buat msak buttermilk ke..tp kalau untuk minum mcm tu je sebaiknya minum susu khas ( formula) je..

Untuk setahun keatas je boleh minum direct. Kalau bawah setahun, kena panaskan dahulu atau masukkan dalam masakan. Saya biasa buat cocktail buah pakai susu ni. Sedap dan khasiat juga hee πŸ‘πŸ»

full cream milk kalau nak bg pada baby bawah setahun kena didihkan terlebih dahulu...sb sistem pencernaan tak kuat lagi..

dulu ada dgr sorg doctor ckp baby 6bulan dah boleh start minum susu full cream. 😊

Susu fullcream boleh bagi pade baby umur 1 tahun dan keatas

TapFluencer

Setahun keatas sahaja boleh. Bawah setahun tak digalakkan.

bawah 1 tahun biase kene masak dlu susunya sis

tak boleh.. untuk setahun keatas shj..

VIP Member

Seeloknya lepas setahun