UBAT CAIR DARAH

Nak Tanya Kt sini spe pregnant kena mkn ubat cair darah .sy pregnant ke2 kena mkn ubat cair darah sbb dlu brsalin kena preeclampsia soalan sya ubat Tu kena mkn smpai bersalin ke n bahaya tk kalau Kita terlupa mkn ubat Tu.

10 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Saya smggu yg lepas , masa kandungan 8 minggu.Bangun subuh nk ke tandas kencing.Tiba2 keluar darah beku seketul.Terus saya ke pergi ke kecemasan hospital.Sampai di hospital , doktor pakar scan saya.Allhamdulillah degup jantung beby masih ada.Terus admit wad.Doktor bagi injection Proluton 4 hari sekali utk kuatkan rahim , saya diberi makan ubat duphaston 2 kali sehari.Disebabkan saya masih ada spotting & kdang2 ade keluar lendir darah.Doktor bekalkan ubat cair darah utk makan 1 kali sehari utk waktu malam. Katanya ubat cair darah berkesan utk buka saluran darah pada placenta & dinding rahim ibu yg tersumbat,bleeding kemungkinan disebabkan beby tidak dpt bekalan oksigen yg cukup dari rahim ibu.Ada siapa2 ada pengalaman mcm saya tak ? Yang anaknya sehingga selamat di lahirkan ?

Baca lagi

Kalau dah pernah kena pre-eclampsia dan ada beberapa risk factor yang memerlukan ibu ambil ubat cair darah untuk mengelakkan preeclampsia; jadinya mmg kena mkn melainkan Dr sendiri kata tidak perlu. Sgt bahaya yer kalau tak mkn. Ada risiko pre eclampsia tu dtg secara tiba tiba jadi bahaya nyawa ibu and anak.

Baca lagi

saya pun kena makan dari bukak buku dan ambik calcium strt 24w...sbb bp saya kejap ok kejap x..pastu ada pulak gdm..so risau ada pre-eklampsia..ada jugak kdg terlupa makan...tapi sebaiknya jgn lupa puan ..kita x tahu kan kot² hari kita lupa tu lah kita nak kena komplikasi....pasang lah alarm utk ingatkan masa makan ubat tu...

Baca lagi

bahaya kalau tak mkn ubat tu, puan..saya ketiga tiga pregnancy kena mkn aspirin (ubat cair darah) sbb sy ada hypertension..xpnh skip mkn sampai la bersalin..Alhamdulillah dua anak bersalin normal tanpa sebarang komplikasi..skg tgh preggy anak ketiga, pon on aspirin jgk start 12w pregnancy..moga lancar hendaknya yg ketiga ni..

Baca lagi

sy preeclampsia jgk makan ubat cair darah dari week13, bila makan ubat tu kepala jadi sakit sgt. sy stop makan ubat tu dan amal cara semulajadi utk cair darah cth barli delima dll. alhamdullilah okay tkde masalah. apa pun perlu nasihat doc.

TapFluencer

Ubat cair darah untuk orang yg berisiko hamil. Macam saya sbb saya hamil usia 40AN, GDM dan mild anemia. Saya tak pasti kesan lupa makan ubat tu. Tapi kalau ubat tambah darah dan pil perancang kalau skip, memang ada kesan pada saya.

5mo ago

Saya OK je makan semua ubat tu termasuk aspirin. Tak de kesan sampingan.

Sy kena makan. Sbb 1st pregnancy umur 38, then kemungkinan anemia dan haritu ada protein dlm kencing. Doctor suruh makan sampai bersalin. Sy makan tiap2 hari lepas makan malam.

5mo ago

Doctor kata boleh je makan anytime. Yg penting after makan. Sy mkn ubat tu malam sbb pagi sy mkn zincofer dan ada supplement lain.

sy kena makan ubat aspirin dr 9weeks...sbb ada drh tinggi...alhamdulillah takde side effect...36weeks sy kena stop mkn aspirin sbb doc suruh....

Ya sy pn kne amik smpai brrsalin Untuk elak preeclampsia. Klu boleh jngn lupa amik sbb bahaya takut berlaku komplikasi

saya kena ambik sbb first pregnancy umur 35 atas, kawan saya pun sama.

5mo ago

yup