Muntah2, hilang selera mkn balik. Dehydrated. Week 12++ first time mum

Hi ibu2 semua, saya pasti mst ada antara ibu2 yg pernah/sedang mengalami apa yg saya lalui skg. Saya baru 12w+, tp alahan dan hilang selera mkn dtg balik. Sebelum ni dh hilang around 8w, dan tk seteruk ini. Skg, apa saja yg saya mkn, belum sempat digest, saya mst akan muntah balik. Drpd nasik, hingga mknn sesimple sekeping biskut. 2 hari lps saya terkena food poisoning dan cirit birit, which make it worst sbb saya jd dehydrated, doc dh masuk air. Alhamdulillah dh tk cirit birit tp saya masih dehydrated, sbb urine saya masih dark colour. Dan saya tk boleh minum air bnyk2 sbb akan muntah balik. Apa saya mampu buat skg cuma minum sesedut dua air masak every 15-20mins. Mkn pulak saya dh penat mencuba, nasi goreng mkn 2 3 suap, nnt around sejam lebih muntah balik. Mkn buah, biskut, pun akan jd mcmtu. Utk ibu2 yg dh get over fasa ni, it will get better kan? Saya akan dpt semangat dan selera mkn saya balik kn? Boleh ibu2 share klu ada tips2 yg saya x cuba lg? Saya tau baby perlu nutrition dr saya, tp saya sndiri pun dh xcukup nutrition 😔 #firstbaby #pleasehelp #ingintahu

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

itu normal.. ada org langsung tiada alahan. ada org 1st trimester shj. ada org 1st trimester lepas tu start 2nd trimester dah hilang alahan. kemudian last2 3 bulan terakhir muntah2 balik.. awak kena paksa diri juga makan atau cari benda yg awak boleh mkn. small amount tp kerap makan. takpun cuba mamariam..

Baca lagi

Saya pun dehydrated haritu..12w+ jugak..then saya amal performance drink shaklee, alhamdulillah skrg alahan kurang dan paksa diri makan makanan yang saya teringin ja..makan dalam kuantiti sikit, tapi kerapz..lpstu saya banyakkan minum air buahan dan kunyah buah bila lapar..sbb tknk rasa loya tekak..

sy awal2 haritu mmg xleh telan nasi.. boleh mkn roti dgn bihun tomyam ja.. sbb bihun tomyam masam2 n pedas haha.. tp doc suruh sy mkn in small amount sikit2.. awak cuba la bihun sup ke bubur ke.. mkn sesuap dua pun jd la. nnti lepas 2 jam ke makan lagi..

Sama macam saya muntah dan loya semula in 12 weeks Ibu cuba telan saya cuba juga macam tu sekarang tak pun saya pujuk baby