Ilmu penyusuan

Hai mommies .. boleh share x sedikit ilmu penyusuan .. saya first mom .. sekarang ni baby fully breast feeding je .. jadi soalan saya .. patut ke saya pam susu and bagi dalam botol untuk bagi baby lebih kenyang .. ke teruskan direct feeding je .. mana lagi baik ya .. anak saya lahir 2.6kg and masa checkup sebulan haritu berat dia 4kg .. adakah tu maknanya susu saya mencukupi untuk dia ? Boleh share cara mommies menyusu baby .. kalau boleh saya nak fully menyusu badan anak saya .. and lagi satu soalan saya lepas habis pantang makanan apa yg saya xleh makan kalau menyusu badan .. takut effect ke baby nanti .. thanku harap mommy yg baik hati sudi komen di posting saya .. #firstmom #pleasehelp #seriusnanya #ingintahu #firstbaby

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Kalau baby boleh terima df tanpa masalah better bg df je sbb kalau fully pam pun awak kena betul2 jaga jadual pam tu so agak leceh kat situ. Pengalaman saya baby df selepas sebulan. Dlm pantang mmg saya kerap pam je sbb baby kena prolong jaundice dia asyik tido je xnk susu so terpaksa pam n bg dlm botol. Setiap 2 jam sekali kena pam kalau ter misses pam mmg akan jadi bengkak susu sakit sangat. Sekrg baby saya dh boleh df rasa lega sikit sbb dh jarang pam n dh xda bengkak susu. Utk makanan tu kalau boleh elakkan makanan yg terlalu pedas takut nnt baby cirit.

Baca lagi

dr 2.6kg naik ke 4kg tu maksudnya ok dah tu.. kalau takde keperluan nak bg botol, teruskan df je.. mcm saya walaupun surirumah tp ada appt hospital, jd saya ajar jugak botol.. tp dalam sekali je sehari baby minum guna botol, kadang saya dah penat, boleh la papa nye yg bg susu saya dah pam tu, dan saya rehat sekejap..

Baca lagi

follow nadmasrom n nyusoo.official dkt ig. situ byk ilmu penyusuan.