Suntikan depo perancang

Assalamualaikum ibu2. Sy nk tanya berkenaan perancang. Ada x yg boleh share kalau suntik depo tu effect berat badan dan hormon x?

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Waalaikumussalam. Suntikan depo mmg akan ganggu hormon. Effect pada hormon tu depend pada badan masing2. Ada yg ganggu milk supply, ada yg x ganggu milk supply, ada yg ganggu kitaran haid, buat rambut jadi gugur teruk.. Effect berat badan tu definitely yes. Tp bukan lah naik berkilo2... Kalau ikutkan study perancang depo nie, kenaikan berat badan untuk 1 tahun sepatutnye hanyalah 1kg- 2kg sahaja. Lebih dari tu, itu adalah nafsu makan kita (kalau naik berkilo2).

Baca lagi

Waalaikumsalam. Bergantung kpd individu tu. Setiap org effect dia berlainan tapi depo tu sendiri memang ubat hormon jadi akan mengganggu jugak la hormon dlm badan yg sedia ada. Pasal berat badan tu pun sama. Ada org akan effect, berat badan jadi bertambah disebabkan pertambahan hormon tapi ada org berat badan maintain je lepas cucuk depo. Sebab tu kena kekalkan lifestyle yg sihat supaya berat badan maintain.

Baca lagi