perancang keluarga

assalam , nak mintak ibu2 advice perancang keluarga apa yg bagus tak kacau hormon , tak menggemuk kan utk mmy caesar macam sy . #s #seriusnanya #bantusharing #ingintahu

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
TapFluencer

Saya czer. Saya pilih pil. Kena disiplin lah makan pil setiap hari pada waktu yang sama. Dlm masa sam saya menyusukan anak dgn susu ibu. Penyusuan susu ibu ni perancang semulajadi sebab ia buat sebahagian ibu-ibu tidak subur , itu sebab sebahagian ibu yg menyusukan anak dgn susu ibu tak dtg haid langsung dlm tempoh penyusuan. Penyusuan juga membakar kalori, itu sebab cepat slim dan rahim cepat kecut. Syukur haid saya dtg dlm tempoh yg pendek, dan keluar spotting je. Tapi merancang ni kena ada kerjasama suami la dan ingat apa yg kita rancang tak dpt tandingi perancangan Allah. Kita ikhtiar untuk menjarakkan kehamilan atas sbb taknak lebih mudarat pada diri dan kehidupan kita. Saya tak ambil yg lain sbb saya bagitahu nurse, saya tak nak jenis perancang yg ganggu haid saya. So nurse terangkan satu persatu. So, saya pilih pil.

Baca lagi
2y ago

Setakat ni ok. Emosi stabil, haid teratur, dan belum hamil, penyusuan susu ok. Itu yg saya sebut di atas, kita rancang macamana pun tak dpt tandingi perancangan Allah. Nak elakkan hamil, isteri kena lah bekerjasama dgn suami dlm merancang ni. Bukan isteri je ambil alat bantuan perancang. Suami pun kena faham dan pandai-pandailah bincang bersama 😁 KK bekalkan saya pil Noriday. Itu nasihat doktor ya, saya tak beli pil perancang sendiri. Ni nanti anak dah start makan, KK bekalkan pil lain pula. Semuanya dgn nasihat doktor .

Iucd