2 Balas

Halo, mama! Jeluak atau muntah pada bayi memang perkara yang biasa terjadi, lebih-lebih lagi pada usia 6 bulan. Biasanya ini disebabkan oleh sistem pencernaan bayi yang masih belum matang sepenuhnya. Selalunya, jeluak terjadi bila perut bayi penuh dan mereka bergerak aktif seperti meniarap. Berikut beberapa tips yang boleh membantu mengurangkan jeluak: 1. **Sendawakan bayi selepas menyusu** - Walaupun kadangkala sukar untuk bayi sendawa, cubalah pelbagai posisi untuk membantu mereka sendawa. 2. **Menyusukan bayi dalam posisi yang betul** - Pastikan kepala bayi lebih tinggi dari perutnya bila menyusu untuk membantu aliran susu ke perut dengan lebih baik. 3. **Elakkan aktiviti aktif sejurus selepas menyusu** - Biarkan bayi berehat sebentar sebelum membolehkan mereka melakukan aktiviti fizikal seperti meniarap. 4. **Periksa kuantiti susu** - Jangan terlalu banyak menyusukan bayi dalam satu sesi. Lebih baik memberikan mereka sedikit tetapi lebih kerap. Jika bayi tetap mengalami jeluak yang berlebihan atau menunjukkan tanda-tanda kurang selesa, ada baiknya mama berunding dengan pakar pediatrik untuk memastikan tiada masalah kesihatan yang serius. Untuk membantu pengeluaran susu ibu dan memastikan bayi mendapat khasiat yang mencukupi, mama boleh mencuba produk penambah susu ibu di pautan ini: [Penambah Susu Ibu](https://invl.io/cll78b8). Semoga membantu, mama! https://invl.io/cll7hzz

Kiranya normal la ya baby saya 6 bulan jeluak lagi. Maknanya sebelum baby 7 bulan still normal jeluak ni? Jeluak tak bnyak pun and baby active sngt sngt.

Minum susu apa? Nanti checkup minta advice doktor. Anak saya jeluak sampai 6 bulan. Dah consult dengan paed, paed kata normal sebab sistem penghadaman masih belum matang lagi. Paed advice untuk burp kan anak every feeding. Tapi ni advice untuk situasi anak saya la. Nak real advice, let doctor examine your baby.

Kes anak saya takde ambil darah. Paed examine dan advice saja.

Soalan berkaitan

Soalan popular

Artikel Berkaitan