Contributor

shiza, Malaysia

its baby girl

About shiza

Posts(10)Replies(265)Photos(3)

pengalaman bersalin mengerikan 20jam

Masuk wad jam 8pagi..doktor mau induce sebab overdue,sekali cek bukaan 2cm dah,doktor tak jadi induce,dia tlg buka pegi 3cm..masa tu mcm nak tercabut nyawa..lepas tu seluk lagi jam 12pm masih 3cm,seluk lagi jam 6pm masih 3cm,seluk lagi jam 12malam masih 3cm..last2 sya tak tahan dah kesakitan contraction,minta ubat suntik tahan sakit jam 2 pagi..ubat ni pula buat mcm kita khayal.jam 5 masuk labour room,doktor cek 4cm..kena masuk tiub buang kencing dah kira azab..sakit contraction lagi azab,bergegar seluruh badan menahan sakit,katil ikut bergegar sekali. 6,7 org doktor/nurse kat dlm.masa tu doktor pun tak blh tlg sya,sebab bukaan baru 4..tapi sakitnya Allah je tau..sya minta tlg ngan drg tapi drg ckp nak tlg mcm mna..last2 sya teringat ada sorang boleh tolong iaitu Allah...sya susun sepuluh jari sya minta bantuan dgn allah,selama 2 jam mulut sya tak berhenti berdoa,tak berhenti minta tolong ngan Allah...tetiba sya rasa nak meneran sedangkan baru 4cm,sya teran2 doktor tak tau,sebab drg sibuk cek jantung baby,sya masa tu kekiri kekanan dah tak peduli apa2..sya teriak doktor,kenapa sya rasa meneran..sekali doktor cek 7cm..ya Allah kau dengar doaku ya Allah..dan disana jugalah doktor cina tu korek lubang sana dan jumpa kepala baby,doktor tu apalagi dia seluk kasih buka tu laluan besar sikit,masa tu dah kira azab,sya tertutup mata masa tu sebab dah lemah,sakit semua tu mcm dah kira mati bagi sya..tetiba sya terbayang wajah suami sya yg tengah menunggu kat luar dgn penuh harapan yg usaha utk sya selama ni,sya jadi kuat..sya pegang besi tu sebab doktor dah bising kenapa sya tak alert apa yg drg suruh..sekali sya teran dgn sekuat hati sya,sakit pun tak fikir dah,terus terkeluar kepala anak suami sya,tanpa guntingan.lepas keluar kepala,sakit azab tu masih ada tapi kurang sikit..doktor suruh push sekali lagi,sya teran sekuat hati,tetiba dgr dah suara anak yg suami sya nanti nantikan selama ni pada jam 7.50pagi...sya terus lemas dan lepas segala besi sya pegang tadi,dan teriak laungkan nama Allah,berterima kasih kpd Allah kerana dgr doa sya minta dipercepatkan dan dipermudahkan..doktor pun tak dpt marah sebab sya bukan teriak tanpa sebab,sya cuma laungkan nama Allah dan memuji kebesaran Allah..betul masa tu hanya Allah yg ada disisi sya..tiada siapa dpt bantu melainkan dia.. Segala kesakitan diganti kegembiraan.. Bersyukur kpd Allah Sya doakan kpd mamy yg berdepan dgn labour room nanti,mintalah kpd tuhan agar dipermudahkan dan dipercepatkan..amin.

Read more
Write a reply