mummies with GBS

Hi nak tanya mummies yg ada pengalaman pregnancy dengan +ve GBS, betul ke biasanya kalau ada GBS baby lahir awal dari due/ada probability untuk premature ye ? Saya first time mom, 32w sekarang dan +ve gbs. #firstmom #ingintahu #SeriusTanya

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Tak jugak sis, selagi takde tanda nak bersalin awal, macam sy overdue 40w +9 hari with gbs. Melainkan kalau kita dh turun darah awal / pecah air ketuban memang kena terus ke hospital.

4w ago

sepatutnya saya kena serah diri untuk induce, tp masa nak induce tu doc cek sy xde bukaan lagi, so doc tlg pecahkan air ketuban tu sendiri. So, xjadi induce. Tunggu bukaan sendiri sampai nak bersalin. 1 hari lebih sy tahan sakit lepas air ketuban dipecahkan. 40w7hari check in hospital. Esoknya doc pecahkan air ketuban 40w9hari pagi saya bersalin normal.

Yup itu antara risikonya. InshaAllah doa yang baik2 saja. My first pregnancy was GBS+ve. Alhamdulillah bersalin normal on 37 weeks and baby tak kena tahan wad.

2mo ago

Normal sis.

sis nk tnye, mcm mana dr boleh tau sis ade gbs? sis bgitau dr psl keputihn then dr chck guna muncung itik ke?

2mo ago

haah guna muncung utik, saya bagitahu dr ada keputihan banyak. dr ambil sample keputihan tu dalam seminggu macam tu dapat result +ve gbs.

awal dr edd...

2mo ago

sis czer atau normal ya ?