Normal ke baby berak kerap lepas makan?

Hi mommies! Nak minta opinion sikit. My baby sekarang 7 bulan ++. Dia dah start makan and makan setakat ni okay je, banyak. Cuma dia everyday akan berak. Normal ke baby berak everyday lepas makan? Saya bertanya dekat sini sebab bila saya baca dekat google, semua cakap it’s okay as long as baby sihat, aktif macam biasa. Tapi ada juga yang bising dekat saya cakap kalau baby berak everyday nanti baby tak gemuk, berat tak naik and suruh saya bawa baby saya pergi mengurut “betulkan perut”. Saya minta opinion mommies semua especially yang dah ada pengalaman. Saya first time mommy. Thank you.

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

normal, as long as najis okay dan baby active, sihat. pencernaan baby bagus. kerap membuang takde kena mengena dengan berat. first time dengar baby kena mengurut untuk betulkan perut, bagi saya tak perlu. setakat urut2 biasa ada lah, spt buat urutan ILY, cycle exercise dll. ni biasa lah untuk baby.

ok la tu kerap membuang..apa y d buang tu dah kire mcm hampas..segala zat dah d serap.xdelh perut bb rasa penuh.mcm bb sy 2/3 ari skali urk2 pun dah seksa nk membuang

Baby sy sejak makan sehari 3x dia membuang. Pagi, tghari dan petang. Normal je sis.

Okay je. Lg bagus mcmtu