Ada tak kat sini anak setahun 6 bulan tak nak makan apa kita suap. Nak makan sendiri tapi sikit je

Kalau nampak lobak tu jelah dia makan, kalau nampak ayam tu jelah dia makan, nasi tk nk makan, dia makan sendiri dalam masa yg sama kita nak suap dia tknak, stress di buat nya. Ke normal budak macam tu🥲sampai menangis tgok anak tknk makan sgt.hmm

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Bagi saya normal. Anak saya pun ada ragamnya, kadang kadang nak bersuap, ada hari nak makan sendiri, makan banyak atau sikit, dia yang tentukan. Lagi satu, timing fokus untuk anak umur macam ni memang tak lama. 😅 My suggestion, cuba buat menu yang simple dan easy untuk dia pegang. Cth: Fingerfood, cucur, murtabak homemade dll. Plating. Kalau biasa hidangkan nasi tu campur dengan lauk, cuba ubah, asing kan nasi, lauk, dan sayur. Boleh juga cuba ubah karbo lain untuk gantikan nasi. Check juga jika anak dalam fasa nak tumbuh gigi. Oral stimulation (cuci kawasan mulut dan gigi setiap hari)

Baca lagi
3mo ago

Ikut anak jugak. Mmm, anak saya haritu baru je tumbuh 4 geraham sekaligus. Seminggu lebih jugak lah baru nak ada selera, memang taknak makan langsung. Takpe awak offer je anak spt biasa.

Anak sy mcm tu juga. Lps demam makan tak nak.. Turun dah berat die 2 kg

3mo ago

Sy tak bg biskut benda yg Manis2 lg. Kena paksa makan nasi juga.