Bekerja lepas ada anak or tak?

Hye moms. Sorry if soalan saya melibatkan privasi masing2. I just dalam dilema sama ada nak kerja lepas ada anak ni, atau pun x kerja. Currently anak saya baru 2 month. Ekonomi keluarga memang 100% bergantung pada husband but macam biasalah, dah tambah anggota kluarga baru…mmg expenses makin bertambah n saya x rasa husband saya boleh tanggung sendiri. So i decided untuk kerja but in same times saya takut bonding dengan anak kurang if saya letak dia kat pengasuh. Tapi ad mum kita nak terbaik bukan sahaja untuk diri kita, but for family and anak2 jugak. Sape yang kat sini pernah berdepan situasi macam ni? Macam mana korang deals dengan emosi n macam mana korang buat keputusan ya?#seriusnanya #ingintahu #pleasehelp #firstbaby

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Macam ni mummy.. saya pun letak anak dekat pengasuh sebab saya work full time. Saya cadangkan mummy discuss dengan husband betul betul. Kira balik expenses dan hutang. Compare dan gabung. Adakah husband mampu nak tanggung hutang dia, hutang awak dan perbelanjaan baby for the next setahun kata kan… Bab bonding tu mummy, takpe dia bond dengan pengasuh. Bagus juga for baby social skills. Tapi once mummy balik rumah from work, mummy spend lah quality time dengan dia. Ajak main, ajak berbual. Hujung minggu cuba bersama keluarga je. Jangan mummy tengok phone pulak. Tengok phone after baby tidur. Anak anak akan faham eventually. Mummy cuma kena kuatkan hati sikit je.

Baca lagi

Byk benda kena berkorban..😎kalau ank 1 lagi, bolehlah g kerja..dh bertambh nti, gaji separuh dh ke pengasuh je 😅.. lps tu nk kena cari pengasuh yg trusted lgi.. sebolehnya carilah keje yg berdekatan dgn rmh.. kalau nk cari 8jm opis2 boleh..yg lain mesti kena kje 11 to 12hrs kan..mana nak bonding2 lagi dgn ank..skjp bolehlah kot..atau time cuti2..

Baca lagi

saya berhenti kerja dan jaga anak sepenuh masa walaupun anak baru seorang. tak sanggup nak hantar ke pengasuh lagi2 saya fully bf, malas nak mengepam. suami saya masih mampu tanggung walaupun kerja biasa2 shj. kita sebagai isteri lah kena ada tahap kesabaran yang tinggi utk rasa susah senang tu. lagipun suami mmg nak saya jaga anak sendiri

Baca lagi

saya berhenti kerja dan jadi fulltime housewife. sebab duk pikir, kalau keje, nanti gaji habis bayar pengasuh jugak. jadi sama saja. ni depend pada pendapat masing2.