Anak Jalan Jengket

Hai saya nak tanya anak saya umur 1 tahun 6 bulan skrg. Normal ke kadang2 dia jalan jengket. Dan start bulan lepas sy dapat detect mcm ada ciri2 autism. which is xada eye contact jln jengket dan kita panggil dia ssh sgt nk toleh. waktu ni sy rasa sy terlebih gajet tv + handphone. dan lepas dpt tahu tu sy terus stop on the spot tv dan handphone. alhamdulillah skrg dia dh ok ada eye contact dan bila panggil dia toleh. cuma jalan jengket tu masih ada lg sikit2. Boleh ke share pengalaman dgn sy. Sy first mom dan anak masih belum boleh bercakap cuma kdg2 tu ada la sikit je sebut ‘xmau dan sat’ itu pun skrg dh xsebut dh. Dan dia pandai sebut “nenen”. Ada x situasi yg sama dgn sy. Sy buntu dan risau. Doktor pakar appointment lambat lagi. Harap ada yg nampak pertanyaan sy ni #bantusharing #bantujawab #firstmom #ingintahu

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Anak sye da stahun 6 bln.. bru2 nie mse checkup, sye ade inform Dr yg anak ade handflapping.. isu2 lain xde, eye contact ok, mchart pun ok.. tp sbb handflapping, next month Dr suruh dtg utk assessment lain, CBR.. sye pun x pasti CBR tu mcm mne..

Anak saya pun begitu juga sis.. dan dia kerap berjalan sambil kepala mendongak tengok siling.. kadang2 tu saya memang risau.. saya nak stop gajet jugala camni sis..