tak mahu makan

Hai nak tanyala baby saya 8m taknak makan, kalau suap nak itu pun 1 ke 2 suap. bubur taknak so saya tukar texture yg kasar sikit pun taknak. saya ada tukar menu jugak takut dia boring nasi kan saya try tukar spaghetti but dia takmau juga. saya try offer sebelum minum susu or bangun tidur dari pagi tu pun dia taknak. #SeriusTanya #bantujawab #firstmom #ingintahu Tapi dia menyusu kuat. Harini saya try bg makan pakai syringe dia nak but kena blend la food tu. rasanya boleh kan ibu ibu kat sini saya bg makan pakai syringe sebab dia nampak sudu auto tepis, saya sebagai mak risau kalau baby taknak makan sebab before ni dia pemakan sampai saya buat food lebih untuk frozenkan.

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

seeloknya dari awal mula makan, hari2 tukar2 menu. boleh cari resepi atau idea makan bayi di fb baby food malaysia. contoh hari ni nasi, esok pasta, esok lagi carbo lain mcm kentang or carrot n bnyk lagi. mcm saya bnyk rujuk page Solid Start. Dari anak saya 6m skrg dah pun 2 tahun umur dia, tak memilih makanan dan sgt terbuka untuk cuba makanan baru.

Baca lagi
2mo ago

mmg dari awal makan saya tukar menu, macam bg pure, bg kentang, cuma tak bagi mee je. lauk pun kekadang saya tukar tukar karot kadang ikan bilis kadang ayam kadang sawi bayam. tp start nak masuk 8m hrtu dia mmg taknak makan asik tepis je. saya ade bg dia mee time saya suap nasi dia taknak tpi tu pun dia taknak.

Dah cuba bagi anak makan sendiri? Dah cuba bagi finger food? Saya suggest awak untuk follow FB happybabyfoodmalaysia. Ilmu pemakanan bayi yang sangat bermanfaat.

2mo ago

da kak, tp tak masuk mulut. kalau biskut dia masuk mulut. tp rusk tu kan tak cukup protein apa semua tu