3 Balas

anak saya pun sebulan . full breastfeeding. kuning warna normal untuk breastfeeding tanpa campuran susu formula . kalau macam ni dia banyak minum foremilk. susu badan dia ada 2. foremilk dan hindmilk. sebab anak saya pun dah berapa kali najisnya bertukar jadi hijau time bengkak susu . boleh tgk yang saya paste kat bawah ⤵️ hindmilk: Jenis susu badan yang satu ini pula adalah dikenali sebagai susu akhir yang berada di belakang payudara. Warnanya adalah lebih pekat berbanding foremilk dan agak kekuningan. Susu hindmilk kaya dengan serat, kalori serta lemak yang tinggi. Ia berfungsi untuk memberikan tenaga, membantu tumbesaran serta membuatkan bayi kenyang foremilk: Ia merupakan susu awal yang berada di hadapan payudara dan terhasil semasa proses awal penyusuan yang lebih bersifat cair dan mengandungi banyak air. Kandungan laktosa yang tinggi di dalam foremilk ini adalah penting untuk tenaga, perkembangan otak dan juga bagi menghilangkan dahaga bayi. tips : fokuskan hanya satu bahagian payudara je dulu. kalau kiri, kiri je selama 4 - 5 jam . bagi baby minum sampai dapat susu akhir . dah habis baru tukar sebelah . kalau anak saya, nak tahu susu dah sikit atau tak, saya picit , kalau tak keluar saya tukar sebelah. tambahan dia akan lepas banyak kali dan nangis kalau susu sikit .

betul cakap puan ni❤️. utk dpt kn hindmilk make sure baby menyusu selama 15-20minit paling max ataupon baby menyusu sehingga baby lepas sendiri breast awak. xperlu sampai 4@5jam pon xpe.

baby banyak mendapat susu foremilk iaitu susu awalan/cair sahaja. macam mana nak dapatkan susu hindmilk iaitu susu akhir/pekat 1) kerapkan penyusuan susu ibu 2) dekatkan gap penyusuan susu ibu. contoh 2@3jam sekali 3) jangan tunggu susu penuh/padat baru offer baby directfeeding 4) jangan kerap tukar posisi penyusuan. fokus pada sebelah breast dahulu. biar baby minum sehingga baby lepas sendiri. 5) masa baby menyusu boleh buat breast compression. selepas baby menyusu boleh buat urutan tangan marmet. 6) jikalau susu badan mmg byk dn baby jenis hisap sekejap sahaja. awak boleh marmet utk keluar kn sedikit dahulu susu awalan tu.

dia tak dpt hindmilk ni. tuh colour hijau tuh.

Soalan popular

Artikel Berkaitan