demam batuk & selesma

Assalamualaikum ada tak yg bole suggest ubat untuk baby 4 bulan anak sy demam batuk n selesma #bantujawab

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Waalaikumussalam, ya, saya boleh membantu! Untuk bayi yang berusia empat bulan dan mengalami demam, batuk, dan selesema, penting untuk memberikan perhatian dan penjagaan yang ekstra. Bagi kes-kes seperti ini, saya akan mengesyorkan agar anda berjumpa dengan doktor atau pakar kesihatan kanak-kanak untuk mendapatkan nasihat yang tepat mengenai rawatan yang sesuai. Sementara menunggu temujanji dengan doktor, pastikan bayi anda mendapat istirahat yang mencukupi dan diberikan cukup cecair. Anda boleh membersihkan hidung bayi dengan lembut menggunakan penyedut hidung bayi atau larutan saline untuk membantu membersihkan lendir. Pastikan juga untuk memantau suhu badannya dan memberikan ubat penurun demam jika diperlukan, tetapi pastikan untuk mengikuti arahan dos yang betul berdasarkan umur dan berat badan bayi anda. Saya juga ingin mengingatkan bahawa produk yang sesuai mungkin boleh membantu meningkatkan keselesaan bayi anda. Jika demam, batuk, atau selesema menjadi masalah berterusan, adalah penting untuk mendapatkan penilaian doktor untuk mendapatkan rawatan yang betul. Semoga bayi anda cepat sembuh dan pulih sepenuhnya! https://invl.io/cll6sd8

Baca lagi
4mo ago

terima kasih doanya

wslm. cuba sapu minyak bawang putih sis dkt anak. sy beberapa minggu lps anak batuk selesema. sy sapu minyak bwg putih alhamdulillah dlm 3 hari kurang dh batuk selesema dia. minyak tu sy buat sendiri je. ambik 2 ulas bwg putih & kunyit sikit lps tu tumbuk sikit jgn terlalu hancur. nk hiris pun blh kalau taknak tumbuk. lps tu campur dlm minyak kelapa dara or minyak masak yg blm guna. lps tu sis blh sapu kat dada sampai leher baby, atas blkg dia, btg hidung dia, ubun² & tapak kaki. lg 1 minyak yg sy blh suggest ialah minyak asmak. kat tt bnyk keluar psl minyak ni. utk demam pulak sy suggest sis jerlum kepala & badan baby sis dgn air campuran asam jawa & lemon. insyaAllah blh bantu turunkan suhu badan baby & biasanya kalau badan anak sy dedar sy pakaikn dia baju nipis time malam or sy cuma pakaikn baju je seluar tak. alhamdulillah setakat ni tips ni berjaya utk elak anak sy demam lg² setiap kali lps cucuk vaksin.

Baca lagi
4mo ago

ambik masa jgk nk hilang tp as long as kalau jeluak tu keluar sekali dgn lendir ok la tu

Bawah 6 bulan takde ubat melainkan ada sebab2 lain yang doktor akan prescribe ubat untuk baby. So kena pergi klinik ya, mommy.

4mo ago

ok terima kasih

dah berapa hari demam?sis dah bawak anak pegi klinik atau hospital jumpa doctor

4mo ago

Klau tk ok juga sis kena bawak anak pegi hospital terdekat untuk check kesihatan anak selanjutnya.