Period Tak Tentu Hala

Hi semua. Saya dah 3 kali keguguran. Dan sedang undergo checkup di hospital kerajaan berkenaan keguguran berulang saya hadapi. Period saya memang selalu lewat tetapi tidak pernah tak datang. Setiap bulan memang akan ada. Tetapi selepas saya ke hospital untuk appointment, saya dinasihatkan untuk consume vitamin D3 800 iu untuk dalaman saya. Sejak saya consume vitamin tu, period saya bercelaru teruk. Saya last period 29 Januari 2023. Dan semalam saya mula datang bulan dengan darah yang sedikit. Begitu juga dengan harini. Keadaan ini membingungkan saya, tambahan pula dalam bulan puasa. Tetapi saya buka puasa jugak atas nasihat suami. Harini pun masih dengan darah yang sedikit. Siapa ada pengalaman period lewat, dan bila datang, darah sedikit2 macam ni? Fyi, next appoiment saya pada 19 April ni. Saja saya nak tanyakan kat sini kalau2 ada yang, ada pengalaman. Terima kasih :)

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Based on pengalaman dari kwn2 sy..Biasanye kalau kerap keguguran disebabkan ada genetik pengentalan darah & autoimmune disease. Better check blood test kat mana2 klinik lab yg ada buat. Nama blood test ada 4 (ana profile, c3 n c4, d-dimer, INR) Pengentalan darah ni bila embrio dah menempel tapi dia x dpt nutrisi / oksigen sebab darah kat bhgian rahim tak lancar. Penyakit autoimmune pula keradangan, bila embrio iaitu sel badan kita sendiri terdetect oleh sistem imunisasi bdn..dia akan serang embrio tu. Ramai kwn2 sy yg kerap keguguran hamil natural berkali2, bila buat ivf baru dapat tau mereka ada salah satu masalah ni.

Baca lagi
12mo ago

Ya, saya sedang buat ujian kat hospital kerajaan.

jika rasa xsedap badan test upt..jika negatif gak check darah di klinik tuk konfem pregnant atau tidak..moga dipermudahkan urusan sis